Kleur duurt een leven lang

Kleur is een interessant en veelzijdig onderwerp.
Als je er eenmaal aan begint kom je er niet meer van los.

Je begint ermee als kind met je kleurpotloden als expressiemiddel van bang en boos naar blij. Lekker krassen of mooi inkleuren binnen de lijntjes en voilá de eerste aanzet tot tekentherapie is geboren. Wij vinden kleur zo normaal omdat het de hele dag om ons heen is. Zodra de lentegroene blaadjes aan de bomen komen ontwaakt er iets in ons en als ze weer vallen ‘sterft’ er iets in ons. De winter komt eraan!

Wij rennen naar de winkel om ‘iets nieuws’ aan te schaffen en meestal is kleur het eerste wat we pakken vóór de vorm die we kiezen. Mode is kleur.

We stoppen voor een regenboog maar vragen wij ons ook af waarom die kleuren
steeds dezelfde terugkomende volgorde hebben? Sir Isaac Newton ontdekte in 1666 dat kleuren allemaal gevormd worden uit wit licht. Hij gebruikte een prisma en er verscheen een regenboog aan de de andere kant omdat iedere kleur op een ander punt breekt. Regendruppels werken als een prisma voor het zonlicht. Geert Kimpen schreef een roman over Newton.

We geven de wanden in ons huis regelmatig een andere kleur naar gelang de woonbladentrend, niet altijd even gelukkig bedacht, onze smaak of onze stemming. Je hebt er een hekel aan of je vindt het ’t einde. Kunst is kleur en wat is het leven zonder kunst?

 

 

 

 

Zonder dat we het ons beseffen geven de kleuren in de natuur ons onbewust al aan hoe het met het verloop van de seizoenen zit. Of een gebied warm, heet, koel of koud is. Door de combinatie van kleur en het licht van de omgeving op een foto weten wij meteen of het over het noordelijke halfrond of het zuidelijke deel van de aardbol gaat.
Mensen hebben kleuren. De kleur van iemands huid vertelt ons over zijn oorsprong. Azië, Afrika, Europa of Australië. Veel zon gehad of weinig zon?

 

 

 

 

 

Kleur is communicatie. In de marketing en reclame kan de kleurkeuze een product  of logo doen slagen of falen. Een frisse yoghurt is nooit rood op een verpakking tenzij er bessen in zitten. Het logo van Mc Donalds vertelt ons met datzelfde rood dat het om ‘fast’, snel opeten, gaat.

Kleur zit in onze taal. “Groen als gras” zegt iets over onze ervaring en leeftijd. Zo wit als een vaatdoek zegt iets over onze gezondheid. – Dan weet je meteen waarom ik mij bekwaam in het lezen van gezichten-. Rood van woede of een kleurloos figuur zegt iets over onze emotie en onze persoonlijkheid en ga zo maar door.

Wij eten kleur, de kleur van vruchten en groenten beloven ons bepaalde voedingsstoffen. Wij rangschikken ons voedsel op kleur. Ooit at ik in een trendy restaurant alles op kleur, geheel wit voedsel als voorgerecht en zwart als hoofdgerecht. Het was onherkenbaar gemaakt en niet voor herhaling vatbaar. Gelukkig was de wijn rood.

Kleur heeft invloed op ons lichaam. Bij de kassa van HEMA krijg ik als sensitief mens meteen hartkloppingen omdat rood stimuleert. Graag zou ik willen weten of de omzet van de BRUNA sinds de introductie van het rode looppad in de winkel gestegen of gedaald is.

Er is een film over een zwart-witte geheel kleurloze maatschappij, doordat iemand verliefd wordt verandert deze in kleur en aan het einde is de film geheel in technicolor! Leef dus met liefde en in kleur!

Albert Einstein bewees dat de kleuren van het spectrum bestaan uitkleine pakketjes energie, die hij fotonen noemde. Kleur is energie, een frequentie, en landmark in ons collectieve geheugen, een archetype, genezend, opwekkend of deprimerend.

Kleur is licht en licht is kleur. Wij kunnen niet zonder, het voedt ons, het laat ons zijn wie we zijn. Het brengt ons terug naar onze essentie. Dat is precies de reden waarom ik met kleurenlichttherapie ben begonnen, het wonder en de apotheek van de natuur. Het maakt het leven simpel, stralend en mooi en precies zo is het bedoeld om een kleurrijk persoon te zijn!

2012

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *